Leuvens onderzoek verklaart succes van familiebedrijven

familiebedrijfNaar aanleiding van de Dag van het Familiebedrijf worden honderdjarige familiale ondernemingen in de kijker gezet. Op vraag van het Instituut voor het Familiebedrijf (IFB) ging een Leuvens onderzoek na welke factoren een familiebedrijf mee tot een succes maken.

Johan Lambrecht van de KU Leuven onderzocht welke hefbomen en factoren ervoor zorgen dat een familiebedrijf op lange termijn succesvol kan zijn en kan overleven. Er kwamen tien lessen naar voor: vier bedrijfsgebonden lessen en zes familiegebonden factoren.

Zo is het belangrijk dat de familie openstaat voor het aantrekken van externen, zonder het verleden te vergeten. Daarnaast moeten ze werk maken van internationalisering, met respect voor de roots van het bedrijf. Er moet ruimte zijn voor diversificatie, maar steeds in het verlengde van de kernactiviteit van het bedrijf.

Het familiebedrijf moet kunnen weerstaan aan overexpansie. Agressieve overnames zijn niet altijd even interessant. Kiezen voor een conservatief financieel beleid is belangrijk bij langetermijndenken. Omdat de familie steeds groter wordt en de aandelen daardoor vaak versnipperd geraken, zijn ook enkele familiegebonden factoren belangrijk.

Het voortbestaan van het bedrijf vraagt een langetermijnvisie. Investeringen op korte termijn moeten steeds gebeuren met de lange termijn in het achterhoofd. De bedrijfsleiders moeten voortbouwen op het verleden en respect hebben voor familiewaarden en traditie zonder dat het innovatie in het gedrang brengt.

Er moeten duidelijke afspraken gemaakt worden over de familiale betrokkenheid van iedereen. De familiale harmonie is onontbeerlijk. Passieve aandeelhouders moeten worden uitgekocht om versnippering tegen te gaan. Iedereen moet kunnen omgaan met het individueel succes van een familielid.