elektrische busVlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) onderzoekt om in Leuven als eerste stad in Vlaanderen volledig elektrische bussen in te zetten. Dat zei hij zondag bij de opening van een nieuwe stelplaats van De Lijn in de Leuvense deelgemeente Kessel-Lo.

Met zeventig hybride bussen heeft de Leuvense stadsregio nu al de meest groene vloot aan bussen van heel Vlaanderen. De nieuwe stelplaats van De Lijn bedient de Leuvense regio met 34 buslijnen en is aangepast aan de nieuwe   milieu- en veiligheidsnormen.

De nieuwe site heeft dertig procent meer capaciteit dan de vorige en kan nog uitgebreid worden. Er is plaats voor 128 bussen, tegenover 85 voordien. De uitbreiding was noodzakelijk door de sterke groei van het aantal reizigers in de Leuvense regio. In 2015 vervoerde De Lijn er 53 miljoen reizigers, het vijfvoudige van twintig jaar geleden.

De Lijn stelt in de nieuwe stelplaats 273 werknemers te werk. De kostprijs bedraagt 27,5 miljoen euro, waarvan 18,5 miljoen euro voor de bouw. Die werd gerealiseerd door een publiek-private samenwerking waarbij De Lijn samenwerkte met een aannemersconsortium. Dat stond in voor het ontwerp, de bouw en financiering en neemt de volgende 25 jaar het onderhoud op zich.

De Lijn hoopt een deel van de investering te recupereren door de verkoop van de terreinen van de oude stelplaats aan de Vuurkruisenlaan. “De stad Leuven heeft voor deze terreinen een bijzonder plan van aanleg opgesteld. Dat maakt een gemengde bestemming van kantoor, wonen en dienstactiviteiten mogelijk. De verkoopprocedure werd al opgestart”, zegt Johan Van Looy, directeur van De Lijn Vlaams-Brabant.