Leuven wil de fietsstad van België worden. Daarvoor heeft het stadsbestuur meer dan tachtig acties uitgewerkt. Die werden vrijdagnamiddag door het schepencollege bekendgemaakt op de Grote Markt. De opvallendste nieuwigheden zijn buurtstallingen en herstelzuilen voor fietsen.

Het nieuwe fietsplan zet de krijtlijnen voor de volgende jaren uit. “Het actieplan omvat 21 initiatieven op korte termijn. Die willen we allemaal realiseren in 2017 en 2018”, zeggen Carl Devlies (CD&V), schepen van Financiën en Ruimtelijke Ordening, en Dirk Robbeets (SP.A), schepen van Openbare Werken. De ambitie is groot: tegen 2030 zou 33 procent van alle verplaatsingen in de stad per fiets moeten gebeuren. In 2014 was dat zeventien procent.

Het recentelijk ingevoerde verkeerscirculatieplan in de binnenstad helpt om die ambitie te bereiken. Dat wil het schepencollege nu koppelen aan een uitgebreid lokaal fietsnetwerk met fietsstraten, tien kilometer suggestiestroken en slimme doorsteken. “Conflictvrije fietssnelwegen en fietspaden zijn prioritair. Tussen de woonkernen, Haasrode Researchpark, Gasthuisberg en campussen zoals Arenberg worden fietspaden aangelegd of verbeterd”, zegt Devlies.

Naast infrastructuur bekijkt het stadsbestuur manieren om omrijden en oponthoud voor fietsers zoveel mogelijk te beperken. “We denken aan een groene golf op de steenwegen”, zegt Robbeets. “Voorts willen we zoveel mogelijk fysieke barrières wegwerken met tunnels, brugjes en een fietsspiraal aan het station.”

De fiets is ook geschikt als voor- en natransport. “Met de trein of auto tot aan de rand van Leuven komen en dan je weg voortzetten met een deelfiets. Aan het station kan dat al met Blue-bike en we bekijken of we deelfietsen in randparkings kunnen plaatsen”, zegt Devlies.

Meer fietsen in omloop brengt ook meer stilstaande fietsen met zich mee. Er zijn in Leuven al meer dan 30.000 fietsenstallingen, van fietsparkeervakken en fietsbogen in de straat tot grote parkings zoals aan het station. “We gaan het aantal fietsstallingen nog uitbreiden. Aan het station start in 2018 de bouw van een nieuwe stalling met meer dan 2.500 plaatsen”, zegt Devlies.

Buurtstallingen zijn een volledig nieuw project. “Veel Leuvenaars en studenten hebben geen plaats om hun fiets binnen te parkeren”, stelt Robbeets. “In buurtstallingen kunnen ze die straks veilig en overdekt parkeren, vlakbij hun woning.” Een eerste test in de binnenstad is al op gang getrokken en de stad zoekt naar andere open ruimtes, in samenwerking met lokale bedrijven en handelaars. De gebruikers van de buurtstallingen betalen een kleine vergoeding.

Een andere nieuwigheid zijn fietsherstelzuilen. Op een tiental locaties in de stad is materiaal aanwezig om een defecte fiets op te lappen. De fietser moet dat wel zelf doen en kunnen, maar mogelijk wordt het project uitgebreid naar een professionele fietsenmaker die aan huis komt. Daarover lopen gesprekken met de VDAB. Andere onderdelen van een fietscultuur zijn verkeersveilige schoolomgevingen, bakfietsdelen en een uitleendienst voor kinderfietsen.

Het fietsplan wordt maandag voorgelegd aan de gemeenteraad. In Leuven rijden anno 2017 90.000 fietsers rond, zowel bewoners als studenten.