Leuven.be, de website van de stad Leuven, onderging een grondige metamorfose. De keuze viel op een toptakenwebsite, gebaseerd op gebruikersonderzoek. De site speelt meer in op de gevraagde informatie van de bezoeker en is bovendien geschikt voor mobiel gebruik. Heel wat stadszaken kan je voortaan online regelen.

De stad deed een beroep op externe bureaus voor een uitgebreid onderzoek naar het surfgedrag op de stadswebsite. Online enquêtes en analyses van de statistieken bieden nieuwe inzichten. Zeventig procent van de bezoekers komt voor een handvol taken die ze zo snel mogelijk willen afhandelen: openingsuren opzoeken, vacatures bekijken, documenten aanvragen, iets zoeken in de cataloog van de bib en de ophaalkalender raadplegen.

De toptaken krijgen een prominente plaats op de nieuwe site, zodat gebruikers zonder (veel) doorklikken de belangrijkste diensten en producten vinden. Minder gezochte onderwerpen vind je gemakkelijk terug met de zoekfunctie, waardoor de website overzichtelijk blijft. Ook de organisatie wint: een toptakenwebsite zorgt voor meer digitale transacties en dus tijdswinst voor de administratie.

De nieuwe leuven.be focust op de producten en diensten van de stad voor de burger. De structuur van leuven.be is thematisch, niet volgens het organogram van de stad. Webredacteurs bij de stad herschreven de webpagina’s in functie van de gebruiker. Wie zoekt op reispas, vindt de webpagina over het paspoort. Zoek je op bouwvergunning, dan vind je de pagina over de stedenbouwkundige vergunning.

De stad monitort constant het zoek- en klikgedrag, zodat ook tijdelijke toptaken van burgers vooraan komen te staan, zoals koopzondagen of het circulatieplan. De nieuwe website past zich automatisch aan het formaat van het scherm aan en is daardoor geschikt voor gebruik via pc, tablet of smartphone. De nieuwe leuven.be maakt het nog eenvoudiger om stadszaken van thuis uit te regelen, zoals online akten en attesten aanvragen.