De Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo) en de provincie organiseren de komende dagen acht talentenstages voor leerlingen uit de eerste graad secundair onderwijs. Tijdens deze stages “snuffelen” leerlingen rond op de werkvloer met de bedoeling hen te helpen later een betere studiekeuze te maken.

Wat hebben de filialen van Delhaize in Kessel-Lo,  Melsbroek en Alsemberg, Unikamp in Aarschot, Woonzorgcentra Vulpia in Tienen en Zonnesteen in Zemst en meubelverhuurbedrijf Van Os-Sonnevelt in Londerzeel gemeen? Dat ze samen 200 Vlaams-Brabantse leerlingen  de kans bieden om in een onderneming rond te “snuffelen” om later een betere studiekeuze te maken.

Leren op werkvloer 

Ze lopen een halve dag stage in het bedrijf, ontdekken hun ondernemende kwaliteiten in een niet-schoolse omgeving en proeven van wat ‘leren op de werkvloer’ precies inhoudt. De klemtoon ligt niet op het klaarstomen van kinderen voor de arbeidsmarkt, maar wel op het ontdekken van kwaliteiten en het maken van sterke positieve keuzes. Mee op stap gaan met de supermarktmanager, het vullen van de rekken, het onthalen van klanten, bewegingstherapie aan ouderen geven… al deze taken zullen ze tijdens de verschillende talentenstages op zich nemen.

Kwaliteitenkaart 

 Met een kant-en-klaar uitgewerkt lessenpakket gaan leerlingen in de klas aan de slag om op een interactieve manier te werken rond hun kwaliteiten. De leerlingen leren elkaar en zichzelf beter kennen. Per deelnemend bedrijf vinden leerlingen op het Vlajo kenniscentrum filmpjes van droomcoaches, werknemers met heel uiteenlopende functies en opleidingen, die over hun dagelijkse taken vertellen. Niet alleen vertellen ze over hun job, maar vooral ook over de kwaliteiten die nodig zijn om die job goed en met veel werkplezier te kunnen uitvoeren. Na het opstellen van een kwaliteitenkaart worden de leerlingen uitgedaagd om, rekening houdend met hun kwaliteiten, te kiezen voor een droomcoach waarmee ze zullen samenwerken.  Op het einde van de voormiddag worden de kwaliteiten door de droomcoach gevalideerd. Het gaat o.a. over leiding kunnen geven, onder leiding kunnen werken, openstaan voor kritiek, respect hebben voor materialen en de omgeving, leren uit fouten, doorzetting, initiatief nemen, verantwoordelijkheden opnemen.