Personeelsleden van KU Leuven hebben maandag de eerste e-bikes van de universiteit in gebruik genomen. De eerste 250 exemplaren zijn intussen allemaal gereserveerd. Nog eens vijftig mensen staan op de wachtlijst.

Werknemers van de KU Leuven kunnen sinds enkele jaren een 2WD-fiets aanvragen. De two-wheel drives zijn fietsen van de universiteit die bedoeld zijn voor woon-werkverkeer. Vanaf dit jaar wordt het aanbod uitgebreid met elektrische 2WD-fietsen. De eerste exemplaren werden maandag in gebruik genomen door Marjolijn Drieskens en Kristof De Witte.

De personeelsleden betalen een kleine maandelijkse bijdrage en kunnen tot zes jaar lang van hun fiets gebruik maken. Net zoals de gewone 2WD-fietsen worden ook deze tweewielers hersteld en onderhouden op kosten van de universiteit. Die schakelt daarvoor de vzw VELO in. Na zes jaar kunnen de gebruikers hun fiets overkopen aan de restwaarde (300 euro) of een nieuw exemplaar aanvragen.

“De reservaties voor de e-bikes lopen vlot binnen”, zegt 2WD-coördinator Johan Perdieus. “Het eerste lot van 250 fietsen vond al een eigenaar. Deze fietsen worden de komende week uitgedeeld. Intussen staan al meer dan vijftig mensen op de wachtlijst en is het volgende lot in productie.”

Testen

Geïnteresseerde personeelsleden konden de fiets vooraf uittesten op een speciaal daarvoor uitgetekend testparcours in Heverlee (Leuven). “Met een e-bike rijden is toch niet helemaal hetzelfde als met een gewone fiets rijden. Daarom wilden we de mensen de kans geven om de fiets vooraf te testen, bijvoorbeeld op een helling of in scherpe bochten.” De personeelsleden kunnen bij hun fiets ook een fietshelm en fietstassen krijgen.

Vicerector duurzaamheidsbeleid Gerard Govers ziet de e-bikes wat graag in de stad rondrijden. “De universiteit moedigt haar personeelsleden aan om voor woon-werkverkeer en dienstverplaatsingen zoveel mogelijk het openbaar vervoer of de fiets te gebruiken. De gewone 2WD-fietsen waren al een tijdje populair. De nieuwe elektrische generatie is een mooie aanvulling. Nu kunnen ook mensen die wat verder wonen met de fiets naar het werk komen.”

Van de gewone 2WD-fiets zijn inmiddels 3.800 exemplaren in gebruik. Daarnaast zetten ook de technische diensten van de universiteit steeds meer in op autoloze verplaatsingen. De medewerkers hebben dertig e-bikes en drie grote en acht kleine cargofietsen ter beschikking. De post- en pakjesbedeling in Leuven en Heverlee gebeurt met elektrische cargofietsen.