Krantenwinkels moeten zichzelf opnieuw uitvinden

puntoUitbaters van krantenwinkels moeten zich herpositioneren om rendabel te blijven omdat er steeds minder tabakswaren en vooral kranten verkocht worden. Dat blijkt uit een studie van het kenniscentrum Unizo Winkelraad. In Leuven wijst Punto (in de Brusselsestraat) de weg.

Uit cijfers blijkt dat heel wat winkels gokautomaten en andere kansspelen binnenhalen om de omzetdaling uit andere producten te compenseren. Het kan ook anders. Dat toont Punto in Leuven, waar je aangenaam kunt verpozen bij een koffie en een stuk taart. Krantenwinkels die zichzelf niet vernieuwen, zijn gedoemd om te verdwijnen. Dat bleek enkele tientallen meters verderop met de sluiting van de nochtans erg populaire krantenwinkel op het Margarethaplein.

Uit de rendabiliteitsanalyse van Unizo blijkt dat in een jaar tijd krantenwinkels tien procent meer omzet halen uit kans- en gokspelen, namelijk van 40 procent tot 44 procent. “Als we de opsplitsing maken, zien we dat de verkoop van producten van de Nationale Loterij ongeveer stabiel is gebleven, terwijl de omzet uit andere gokspelen is gestegen. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om gokken op sportwedstrijden”, zegt Luc Ardies, directeur van de Unizo Winkelraad.

Uit de studie kwamen drie belangrijke conclusies naar voren. Ten eerste wordt de omzetdaling uit klassieke producten vaker gecompenseerd door heroriëntatie, zoals het aanbieden van alternatieve gokproducten. Ten tweede liggen de marges op die andere gokproducten hoger dan op de klassieke spelen. En ten derde ziet Unizo een maatschappelijk effect: de nieuwe gokspelen zijn vooral aantrekkelijk bij een jong publiek en zorgen ervoor dat de krantenwinkel meer een ontmoetingsplaats wordt.

Toch zijn die gokautomaten en -spelen geen wondermiddel. “Het compenseert niet volledig. Het kan de pijn voor enkele uitbaters wat verzachten of zorgen voor iets groenere cijfers. De tendens blijft negatief. De omzet daalt en er sluiten steeds meer krantenwinkels, tot 400 per jaar. Dat zijn niet allemaal faillissementen.”

“Het fundamentele probleem is dat de klassieke producten noch in aankoop-, noch in verkoopprijs veel marges opleveren. De prijzen van tabak, kranten en producten van de Nationale Loterij liggen vast.” Naast de intrede van gokspelen ziet Unizo ook veel krantenwinkels broodjes verkopen of uitgroeien tot een copycenter.