Het proefproject met de kantoorbus die de Colruyt Group zes maanden lang inzette op de verbinding tussen de hoofdzetel in Halle en Gentbrugge werd dinsdag door de initiatiefnemers zeer positief geëvalueerd. Consultant EY volgt het voorbeeld en zet een gelijkaardige bus in op het traject tussen Leuven en Luik.

De initiatiefnemers zijn de Beroepsvereniging van Autobus en Autocarondernemers (BAAV) en het expertisecentrum Smart Mobility van de Antwerp Management School. Volgens Jan Deman van BAAV staat het businessmodel op punt en is er een zeer groot potentieel.

De kantoorbus is een autocar die kantoormedewerkers vervoert vanuit een centrale locatie in hun woonomgeving tot aan hun kantoor. In de bus beschikken ze over een individuele werkplek en snel internet. Zodra de werknemer opstapt, kan hij aan zijn werkdag starten. Ook op de terugweg kan er gewerkt worden. Omdat het de bedoeling is dat de werkgever deze reistijd erkent als werktijd kan de werknemer later vertrekken of vroeger huiswaarts keren. Bij Colruyt was dat het geval.

“We hebben voor het project van Colruyt een kantoorbus ingericht die plaats biedt aan 26 mensen. In de loop van de zes maanden hebben in totaal 190 mensen van de bus gebruik gemaakt”, zegt Deman. “Zo’n 96 procent zei achteraf dit nog te willen doen. Voor zeventig procent was de kantoorbus zelfs een reden om bij Colruyt te blijven werken.”

De supermarktketen heeft inmiddels een contract met een autocardienst om de kantoorbus nog minstens twee jaar te gebruiken. Ook consultant EY zet een dergelijke bus in op het traject tussen Leuven en Luik.

Volgens Deman is er in ons land een groot potentieel voor deze dienstverlening. “We hebben in Vlaanderen en Brussel een twaalftal industriezones met veel potentieel gedetecteerd. We bepaalden daar de herkomst van de werknemers en definieerden tientallen potentiële kantoorbuslijnen.”

Concrete vragen vanuit de bedrijven zullen worden onderzocht door een consortium waarin een twintigtal autocarbedrijven participeert.