Jongeren raken niet wegwijs in aanbod van rijhulpsystemen

adaptive cruise controlVeel voertuigen zijn uitgerust met snufjes om de veiligheid te verbeteren. Vooral jongeren weten merkwaardig genoeg niet hoe ze rijhulpsystemen als esp, abs, lane assist, adaptive cruise control en het noodremsysteem moeten gebruiken. Er gaan stemmen op om daarvan een vast onderdeel te maken in de rijopleiding. Bosch, met vestigingen in Tienen, Asse en Heverlee (Leuven), ontwikkelt dergelijke rijhulpsystemen.

Ons land doet het slecht in de statistieken van jongeren die betrokken zijn bij verkeersongevallen. Daarbij wordt een link gelegd tussen het hoge aantal slachtoffers en de mogelijkheid om een rijbewijs te halen zonder professionele begeleiding. In bijna alle andere landen is het verplicht om een aantal uren les te volgen in een rijschool of bij professionele instructeurs.

Maar zelfs als ze via een rijschool passeren, krijgen jongeren nog te weinig informatie over de veiligheidssystemen waarover een voertuig beschikt. “Denk aan noodremsystemen, adaptive cruise control (waarbij de snelheid automatisch wordt verlaagd in functie van een voorligger), parkeerhulpsystemen, abs-remmen of lane assist, waarbij de wagen een signaal geeft als er van de rijstrook wordt afgeweken”, zegt Alexander Vancolen van Bosch.

“Nochtans is het bewezen dat dergelijke systemen het aantal ongevallen en de ernst ervan sterk kunnen terugdringen. Vooral bij jongeren, die meer risico’s nemen en daarom verkeersongevallen als voornaamste doodsoorzaak hebben.”