Zes start-ups openen dit weekend in de Diestsestraat in Leuven een pop-upshop waar ze met hun eigen creaties naar buiten treden. Van nieuwe Leuvense kledingmerken tot opgeknapte fietsen. Het initiatief gaat uit van het stedelijke startersproject De Start-Up en mijnLeuven. “De bedoeling? Duurzaam ondernemen en vers lokaal talent tentoonstellen. En er een stevige ervaring in de verkoop aan vastknopen. De perfecte kost om jonge ondernemers klaar te stomen voor het veroveren van de Leuvense ondernemersmarkt.”

Een twintigtal jongeren tussen 14 en 17 jaar geeft op vrijdag 15 en zaterdag 16 september het winkelpand in de Diestsestraat 208 tijdelijk een nieuwe invulling. Het pand, dat op dat moment leeg staat, is voor jonge ondernemers van De Start-Up de uitvalsbasis om naar buiten te komen met de concepten waar ze de voorbije zes maanden aan gewerkt hebben.

Zo kan je er kennismaken met urban wear van Casa Di Lupo en Mirano Designs, met geupcyclede stadfietsen van Spaak en zelfgemaakte kledij van Bassik en Difilia. District 3K organiseert een lan-party, een bijeenkomst van computerliefhebbers.

Een eigen pop-upshop is voor de deelnemers van De Start-Up de afronding van een werkjaar en meteen ook een springplank om de markt in te duiken. Naast het uitwerken van een product leren de jongeren al sinds dit voorjaar de kneepjes van het ondernemerschap. Zo werden de boekhouding, prijszetting, communicatie en marketingstrategieën van de start-ups stevig onder de loep genomen.

De Start-Up is een vormingstraject waarbij jongeren hun ondernemersdromen in eigen handen nemen, een concept uitwerken en dat uitbouwen tot een merk. Dat gebeurt onder begeleiding van mijnLeuven, het jongerenlabel van de stad Leuven.

“Vertrekkend vanuit hun eigen creatieve ideeën ontwikkelen de jongeren een missie en visie voor hun eigen start-up. Ze stellen een business- en marketingplan op en steken vervolgens zelf de handen uit de mouwen. Een leerrijke ervaring voor wie zijn eerste stappen in het ondernemersveld wil doen”, zegt schepen van Jeugd Dirk Vansina.

Jongeren die deelnemen aan De Start-Up kunnen rekenen op inspirerende sessies, educatieve workshops, coaching en financiële ondersteuning. Hun creaties zijn vrijdag te zien van 17 tot 20 uur en zaterdag van 10 tot 18 uur.