Spoornetbeheerder Infrabel heeft in Landen een nieuw tractieonderstation in gebruik genomen. Het station zorgt voor de omzetting van stroom voor de aandrijving van de treinen. Kostprijs: 6 miljoen euro. 

Om de 150 treinen richting Leuven, Luik en Hasselt van stroom te voorzien heb je een dergelijk tractieonderstation nodig. Dat zegt Infrabel-woordvoerder Frederic Petit. “Het station zorgt ervoor dat de stroom op de hoogspanningslijn omgezet wordt tot stroom voor de treinen”, aldus Petit. Het vorige tractiestation in woonwijk De Mot in Landen dateert al van 1945, en is aan vervanging toe. “Het oude tractiesysteem zal binnenkort ontmanteld worden nu de overgang naar de nieuwe installatie achter de rug is”, luidt het.
Ook in Diest en Tienen vind je in het Hageland een tractiestation. Maar de nieuwe installatie in Landen verschilt op een opmerkelijk punt van de andere twee.

Windenergie

“Uniek is dat deze installatie rechtstreeks aangesloten is op het windmolenpark Greensky, dat gekoppeld is aan de hoogspanningspost van Avernas, met zeven windpalen in Gingelom en negen windturbines in Wallonië. Dagelijks kunnen er 170 treinen op groene energie rijden dankzij die windturbines: 45 treinen op de spoorlijn Landen-Sint-Truiden-Hasselt, 50 treinen op de klassieke spoorlijn Leuven-Luik en 75 treinen op de hogesnelheidslijn Leuven-Luik.”

6 miljoen euro 

Met de installatie van het nieuwe tractieonderstation in Landen is een investering van zo’n 6 miljoen euro gemoeid. “Maar daar eindigt het verhaal volgens Petit niet. “Tussen 2019 en 2021 zal Infrabel nog eens drie miljoen euro investeren in het station van Landen. De perrons zullen toegankelijk gemaakt worden via liften en een voetgangersburg en de route tussen parking en trein wordt ingekort. Ook de NMBS zal financieel bijdragen in deze projecten”, besluit Petit.