Een op vier horecazaken neemt deel aan Tournée Minérale. Dat is de alcoholvrije maand die op 1 februari van start gaat. Dat blijkt uit een enquête van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ).

Het NSZ voerde de enquête uit op vraag van het Vlaams expertisecentrum voor alcohol en andere drugs (VAD) en de Stichting tegen Kanker. Dat zijn de initiatiefnemers van Tournée Minérale.

De horeca was vorig jaar behoorlijk boos op Tournée Minérale. Onderzoek van NSZ wees uit dat vier op de tien horecazaken hun omzet met gemiddeld tien procent zagen afnemen. “De actie kwam toen uit de lucht gevallen en kende heel wat succes”, zegt Christine Mattheeuws, voorzitster van NSZ.

Om de horeca beter te wapenen tegen Tournée Minérale ging NSZ enkele keren rond de tafel zitten met de organisatoren van het initiatief en voerde het een enquête uit waar 245 horecazaken aan deelnamen.

Alternatieven

Uit die bevraging blijkt dat 27 procent van de horecazaken vanaf donderdag zal inspelen op Tournée Minérale en dat nog eens 21 procent dat overweegt. Zij doen dat vooral door alcoholvrije cocktails op de kaart te zetten. Daarnaast bieden ze alcoholvrije wijnen en bieren en fruitwaters aan als alternatieven.

Het NSZ raadt cafés en restaurants die inspelen op de alcoholvrije maand aan om dat duidelijk aan te geven. Dat kan in de zaak zelf, op de website of via sociale media. “Een aangepast aanbod kan zorgen voor extra klanten en meer omzet.”

De organisatie vraagt wel dat brouwers en drankhandelaars de horecazaken ontzien tijdens de maand februari. Vooral cafés hebben vaak een verplichte en vaste afname in volume van bepaalde dranken.