Voorzitter Danny Justens uitte tijdens de nieuwjaarsreceptie van Horeca Leuven felle kritiek op het verkeerscirculatieplan dat het Leuvense stadsbestuur sinds eind augustus 2016 stapsgewijs heeft doorgevoerd in de binnenstad. “Dit plan is niet doordacht, overhaast, zonder inspraak en zonder draagvlak ingevoerd”, zegt Justens.

Het circulatieplan in Leuven roept maanden na de geleidelijk verlopen realisatie nog steeds felle emoties op. Heftige tegenstanders staan lijnrecht tegenover de believers. De realiteit is wat ze is: naar Leuven kom je best niet meer met de auto. Je raakt de stad niet meer in en parkeren is peperduur. Met alle voor- en nadelen.

Horeca Leuven focust op de nadelen. “De reacties van horeca-uitbaters en leveranciers zijn negatief”, zegt Danny Justens. “Wat ons het meest verontrust, zijn de reacties van de klanten. Bezoekers die in Leuven komen winkelen en aansluitend horecazaken bezoeken, staan aan de klaagmuur. Ze stellen dat Leuven voor hen niet meer hoeft door de slechte bereikbaarheid, de dure parkings, een streng repressief beleid en een verwarrende verkeerssituatie met veel files.”

“Dit is de rode loper uitrollen naar het Gouden Kruispunt en Uplace”, stelt Justens. Het stadsbestuur van Leuven bestrijdt zelf met alle mogelijke middelen de mogelijke komst van het winkelcentrum Uplace naar Machelen.

De voorzitter had toch ook enkele positieve woorden voor het stadsbestuur. Onder meer voor de aanstelling van een horecacoach. Die functie gaat naar Evert Thys, afscheidnemend bestuurslid en voormalig secretaris van Horeca Leuven. “We zijn ook tevreden dat er een nieuw horecabeleidsplan komt en dat de samenwerking tussen Horeca Leuven en de toeristische dienst wordt uitgebouwd.”