Hema gaat zijn winkels in België en Nederland op een andere manier inrichten. Dat meldde het bedrijf donderdag in een persbericht. Het winkelconcept wordt aangepast na een geslaagde test in onder meer Tienen. Het wordt een  winkelformule met een indeling volgens belevingswerelden.

Hema past die formule al enkele jaren toe in onder meer Barcelona, Parijs en Londen. Dat blijkt erg aan te slaan en wordt nu uitgebreid. De keten lijdt al enkele jaren verlies. Het antwoord moet onder meer komen van een een frissere uitstraling van de winkels.

De nieuwe indeling gebeurt op basis van verschillende belevingswerelden. Van keuken tot wonen, van baby tot dames. Het concept werd sinds eind vorig jaar getest in enkele winkels. Het gaat om Tienen, Hasselt, Izegem en Rocourt.

De directie is erg tevreden over die test en gaat bijna alle winkels nog dit jaar aanpassen, in de hoop de effecten in de loop van 2018 te zien in de resultaten. Dit voorjaar start de uitrol in de kleine winkels.

“Dat betekent dat in circa 26 weken 386 winkels het nieuwe concept zullen krijgen. De start van de introductie is gepland voor mei en zal tot oktober duren. Voor de grotere winkels wordt in de loop van dit jaar gestart met enkele testwinkels. Mochten die ook succesvol blijken, dan start de introductie van de internationale winkelformule voor de grote winkels in 2018”, stelt Hema.