fileleedFiles steken bij vier op de tien bedrijven stokken in de wielen voor hun professionele activiteiten. Het fileleed is het zwaarst voor bedrijven in Vlaams-Brabant en in Antwerpen. Dat blijkt uit een rondvraag van Unizo bij 989 Vlaamse kmo’s.

In Vlaams-Brabant zegt net niet de helft van de bedrijven hinder te hebben door files, daarmee komt de provincie net na Antwerpen waar ruim de helft van de bedrijven hinder heeft. Maar het aandeel bedrijven in Vlaams-Brabant dat tot veel last ondervindt, is met 32% wel hoger dan in Antwerpen (27%). Het aandeel bedrijven dat redelijk wat last ervaart is dan in Vlaams-Brabant beduidend minder met 16% (Antwerpen met 28%).

“Door de vele files mislopen bedrijven klanten, werknemers geraken niet tijdig op het werk en  leveringen of bestellingen komen te laat aan. Files hebben een grote impact op de efficiëntie van bedrijven”, zegt Karel Van Eetvelt van Unizo. “Naar schatting vloeit jaarlijks één procent van het BBP, dat is zowat vier miljard euro, naar de kosten voor de files.”

Bedrijven proberen wel creatief met het fileleed om te gaan, door bijvoorbeeld werknemers van in de omgeving aan te werven, flexibele werktijden, of zelfs van locatie veranderen. “Maar het kan niet de bedoeling zijn dat bedrijven delokaliseren omwille van een onvoldoende ontsloten weggennet. De weginfrastructuur moet de bedrijven tegemoet komen en niet andersom”, zegt Van Eetvelt. Unizo pleit voor een dringende ontwarring van de verkeersknoop. Ze denkt daarbij onder meer aan het ontdubbelen van de RO, de uitbouw van het GEN-netwerk in Brussel en de snelle realisatie van de Oosterweelverbinding in Antwerpen. Unizo vraagt ook om het systeem van spitsstroken verder uit te breiden, want deze hebben een positieve impact op de files.