Goed en slecht nieuws voor de luchthaven van Zaventem. De Brusselse regering past vanaf 22 april de strengere geluidsnormen toe. Maar de inning van boetes gebeurt eerst anderhalf tot twee jaar later. Daardoor blijft onderhandelen mogelijk.

De Brusselse regering heeft donderdag beslist om de strengere geluidsnormen vanaf zaterdag, wanneer het tweede belangenconflict afloopt, toe te passen. Maar omdat de inning van de boetes anderhalf tot twee jaar kan duren, is er tijd om tot een structurele oplossing te komen. “Het is niet zo dat er vrijdagnacht een catastrofe zal gebeuren.”

Als een geluidsmeter een overtreding van de geluidsnormen vaststelt, moet Leefmilieu Brussel eerst de radarbeelden opvragen om na te gaan over welk vliegtuig het gaat. Na een periode van vier maanden wordt het proces-verbaal doorgestuurd naar de procureur, die beslist of er vervolgd wordt of niet. Daarop verhuist het dossier opnieuw naar Leefmilieu Brussel, dat de betrokken luchtvaartmaatschappij ondervraagt. Eerst daarna wordt eventueel de boete opgestuurd.

Dat hele proces neemt snel anderhalf tot twee jaar in beslag. Het kabinet van Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault (cdH) stelt dat er luchtvaartmaatschappijen zijn die de boete niet betwisten en meteen betalen.

Keep our airport jobs, het collectief van werknemers, sectororganisaties en werkgevers op Brussels Airport, wijst op de zware gevolgen. “Met de beslissing om pv’s op te stellen zonder tolerantiedrempel zet men het mes op de keel. Het aantal boetes zal meer dan vervijfvoudigen en de onzekerheid en het afschrikkingseffect worden alleen maar groter. De inning volgt misschien later, maar de pv’s komen eerder terecht op de hoofdzetels van de maatschappijen, die deze situatie niet begrijpen.”

“De geluidsnormen worden zo streng gemaakt dat zelfs moderne vliegtuigen niet kunnen voldoen aan hun normen, met een vervijfvoudiging van de boetes tot gevolg. Dit is onderhandelen met het mes op de keel”, zegt Geert Keirens, coördinator van Keep our airport jobs.