Arnaud Feist, topman van Brussels Airport, heeft een brief gestuurd naar achttien federale, Brusselse en Vlaamse regeringsleden die betrokken zijn bij het debat rond de geluidshinder rond de luchthaven in Zaventem. Als het Brusselse Gewest de geluidsnormen wil “verstrengen”, bedreigen die niet alleen de cargovluchten maar ook het passagiersverkeer.

De ongerustheid rond de toekomst van de nationale luchthaven in Zaventem is groot. Zoals bekend wil het Brusselse Gewest de geluidsnormen normaliseren en geen uitzonderingen meer toestaan.

Diverse instanties en bedrijven, waaronder Brussels Airport zelf, zien met lede ogen hoe het Brusselse Gewest gewoon de puntjes op de i wil zetten. Ze pleiten voor een vliegwet met een duidelijk evenwicht tussen economische  belangen en die van de omwonenden.

Anders zou tot 25 procent van het cargovervoer bedreigd kunnen worden, omdat de 747-cargovliegtuigen de nieuwe normen overtreden. Maar ook de passagiersvliegtuigen zoals de A320 en de Boeing 787 Dreamliner riskeren boetes als ze buiten de daguren over Brussel vliegen.

Onder meer Brussels Airlines, Ryanair, TUI fly en Thomas Cook Airlines gebruiken die toestellen. Voor Brussels Airlines dreigen boetes van 1.300 euro tot 62.000 euro voor een derde van de vluchten naar Afrika, Canada en de Verenigde Staten.

Als een oplossing uitblijft, dreigen volgens de uitbater van de luchthaven duizenden banen verloren te gaan.