De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft Kanaal Z een boete van 1.250 euro opgelegd voor het uitzenden van product placement niet conform aan de regelgeving. Het is al de tweede boete in korte tijd voor de televisiezender van Medialaan in Vilvoorde.

De VRM, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, controleerde de uitzendingen van diverse tv-zenders op 4 september. Daartoe behoorde ook Kanaal Z, met nieuwsredactie bij Medialaan in Vilvoorde en programmatie in het researchpark in Zellik (Asse). Tijdens de onderzochte periode werd twee keer dezelfde aflevering van het programma BOUW.TV uitgezonden.

“In dat programma is productplaatsing aanwezig. Artikel 100 van het Mediadecreet bepaalt de voorwaarden waaraan programma’s die productplaatsing bevatten, moeten voldoen. Zo mogen dergelijke programma’s onder meer niet rechtstreeks aansporen tot aankoop van goederen, in het bijzonder door die producten specifiek aan te prijzen. Noch mogen de producten in kwestie overmatige aandacht krijgen”, zegt de VRM.

Bedrijven

De regulator stelde vast dat er een loutere positieve belichting is van de merken en bedrijven, waaronder Volkswagen, Devako Machinery, Iveco, Hyundai, Quality Pumps, TLS en Isuzu. Dat gebeurt volgens de VRM door “lovende commentaren”.

Bovendien wordt volgens de regulator gebruik gemaakt van “een promotioneel ondersteunende beeldvorming” en worden met behulp van fragmenten uit bedrijfsfilmpjes de merken en bedrijven gunstig belicht. “De verwevenheid tussen redactionele inhoud en commerciële communicatie is de facto totaal.”

De bedrijven en merken die aan bod komen, krijgen nagenoeg alle aandacht. En dat op zo’n manier dat de omroeporganisatie volgens de VRM de limieten van de aandacht overschrijdt die in geval van product placement mag worden besteed.

Eerder legde de VRM aan Kanaal Z een boete op van 2.500 euro voor het uitzenden van te veel reclame.