Er is maandag een heftige discussie ontstaan over de tewerkstelling op de luchthaven in Zaventem. De cijfers die daarover tot dusver ingeburgerd waren, worden van de tafel geveegd door ru. De Brusselse minister van Economie en Tewerkstelling  liet het Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving (Hiva) van de KU Leuven zelf een studie uitvoeren.

“De kakofonie van cijfers over de tewerkstelling op Brussels Airport heeft geen enkele wetenschappelijke basis”, zei Gosuin maandag tijdens een persconferentie op de luchthaven. Hij pleit voor een door de federale overheid, de gewesten en Brussels Airport gedragen observatorium om te komen tot een algemeen aanvaard cijfer. “Het is tijd om op een objectieve en wetenschappelijke basis te komen tot één enkel cijfer. Dat kan tegen eind dit jaar berekend zijn.”

Naar aanleiding van het te verwachten jobverlies door de Brusselse geluidsnormen dook in werkgeverskringen de voorbije maanden altijd het cijfer 20.000 op. Brussels Airport zelf spreekt ook van 20.000 directe jobs op de luchthaven, waarvan 3.000 voor Brusselaars.

“Dit zijn geen exacte cijfers. Er zijn vandaag geen gemeenschappelijke criteria waarmee je kan zeggen dat de luchthaven een bepaald aantal jobs creëert.” Een studie van de Nationale Bank maakt volgens Gosuin geen opsplitsing tussen jobs ingevuld door Vlamingen, Brusselaars en Walen.

Gosuin liet het Leuvense Hiva zelf een studie uitvoeren. Naargelang de criteria is daarin sprake van 13 procent Brusselaars op 10.663 voltijdse banen, of 23 procent op 11.672. Maar ook deze studie vertoont gaten, onder meer omdat Brussels Airport sinds 2013 weigert een lijst van ondernemingen, concessiehouders en onderaannemers aanwezig op de site in Zaventem vrij te geven.