Festivalgangers die komende zomer hun tenten opslaan op het Aftrsun Festival in Aarschot, Paradise City in Steenokkerzeel of Suikerrock in Tienen kunnen heel wat extra’s  verdienen door tickets van het festival aan de man te brengen. 

Festivalorganisatoren proberen allerlei methodes uit om de ticketverkoop aan te zwengelen. Naast de klassieke en financieel interessante “early bird” tickets gaan organisatoren nu ook de boer op met hun…fans. Een tiental festivals, waaronder Aftrsun in Aarschot, Paradise City in Steenokkerzeel en Suikerrock in Tienen, bieden hun gasten allerlei voordelen aan in ruil voor de verkoop van extra tickets. Op het ene festival krijg je een privétoilet, op het andere pinten en/of toegangskaarten.

Verve 

Het systeem werkt als volgt: via Verve, een Brits platform gespecialiseerd in mond-tot-mondreclame voor live entertainment, kan je je registreren op de pagina van je favoriete festival. Vervolgens krijg je toegang tot een gepersonaliseerd dashboard, van waaruit je mails met links naar de officiële ticketverkopers kan versturen aan geïnteresseerde kennissen. Als die via jouw link een ticket kopen, worden er punten toegevoegd aan je account. En met die punten kan je dan weer aan de slag in de webshop van het betreffende festival. “Millennials hebben een hekel gekregen aan klassieke reclame”, aldus Jelte Scheys, die de Belgische afdeling van Verve leidt. “Een aanbeveling van een goede vriend is voor hen meer waard.” Dat bleek ook uit de test bij Paradise City in Steenokkerzeel vorige zomer. Er waren vijftig actieve ‘ambassadeurs’, goed voor zo’n 400 verkochte tickets.

Aftermovie

Wie dit jaar  in de bres springt voor Aftrsun, krijgt een rol in de officiële aftermovie. Voor die prijs moet je wel vijftien weekendkaarten verkopen.