De Dilbeekse federatie van onderzoeksbureaus Febelmar en de Wevelgemse vereniging BaQMaR, een groep van personen actief in marktonderzoek, bundelen hun krachten en versmelten tot Consumer Understanding Belgium, kortweg Cube.

Met een vernieuwde aanpak wil Cube verder gaan dan louter het zijn van een associatie van marktonderzoeksbureaus. Cube fungeert als een ‘connected hub’ voor mensen die dezelfde passie delen, de passie voor ‘consumer understanding’. Acht jonge professionals uit de marktonderzoekssector streven ernaar om de consument beter te begrijpen en diens stem te versterken. “Marktonderzoek speelt hierbij een onmiskenbare rol maar is zeker niet de enige bepalende factor”, luidt het.

Leden beginpunt

Net zoals hun filosofie rond consumer centric denken, beschouwt Cube zijn leden niet als het eindstation maar wel als het beginpunt: “We wilden niet vertrekken vanuit een definitie van marktonderzoek, vervolgens bedrijven zoeken die hieraan voldoen en hun medewerkers overtuigen om zich aan te sluiten. Zo krijg je een eng afgebakend netwerk van uitsluitend onderzoekers. Dit is niet wat wij voor ogen hadden. Tijdens een van onze brainstormsessies zetten we de consument centraal in het netwerk. Van hieruit zijn we beginnen kijken wie interesse kan hebben de consument beter te begrijpen om zo geïnformeerde beslissingen te nemen. Al snel werd deze flipchart te klein… de opsomming was eindeloos. We zouden de consument oneer aandoen als wij de grenzen bepalen van de ‘connected hub”, aldus general manager Patrick Coucke.