Chocolatier Marcolini heeft het voorbije boekjaar afgesloten met elf procent meer omzet. De verkoop in België ging achteruit, onder meer door de aanslagen in Brussel en Zaventem. Maar door de internationale expansie steeg de globale omzet tot 19 miljoen euro.

De bekende chocolatier met vestigingen in Sint-Pieters-Woluwe en in het Woluwe Shopping Center in Sint-Lambrechts-Woluwe maakt nog geen winst. Maar naar eigen zeggen is dat niet abnormaal in een periode van investeringen.

In 2016 opende Marcolini vijf nieuwe verkooppunten: in Parijs, Londen (Harrods), Japan, Hawaï en Sjanghai. In de Chinese havenstad wil de chocolatier nog verder uitbreiden. Hawaï moet de poort naar de Verenigde Staten worden. Marcolini heeft ook plannen in het Midden-Oosten.

In België daalde de verkoop met zes procent. De chocolatier wijt dat aan de moeilijke economische context, de aanslagen van 22 maart in Brussel en Zaventem en de problemen met de tunnels in de Belgische hoofdstad.

“Sinds het einde van vorig jaar zien we ook in eigen land opnieuw hoopgevende cijfers”, zegt het bedrijf. Voor 2017 mikt Marcolini op een nieuwe omzetgroei met minstens tien procent.