Tot vijf jaar geleden was hij directeur marketing bij de Leuvense brouwerij AB InBev. Vandaag gooit Chris Burggraeve zich op de Amerikaanse drugsmarkt. Letterlijk: op die van de softdrugs in de Verenigde Staten. De 52-jarige Belg is er met Greenrush aan zijn tweede investering toe. De starter uit San Francisco wordt het Amazon van de marihuana genoemd.

Burggraeve is medeoprichter van Toast, een onderneming die op maat samengestelde en voorgerolde joints verkoopt. “Dit is een van de snelst groeiende sectoren ter wereld. Omdat de mensen dat willen”, zegt de gewezen Leuvense biermarketeer.

Zijn recentste investering is Greenrush, naar zijn zeggen de grootste online marktplaats om cannabis legaal te kopen. De start-up uit San Francisco haalde bij verschillende investeerders 3,6 miljoen dollar op. Burggraeve gaat er deel uitmaken van de adviesraad.

De gewezen directeur van AB InBev stelt dat zijn investeringen gericht zijn op sociaal verantwoord gebruik van softdrugs. In de Verenigde Staten geldt een federaal verbod op marihuana. In acht staten is de softdrug toegelaten voor occasioneel gebruik en in 21 staten voor medicinale doeleinden.