Nissan garage Dams en Groep Maes stelden woensdag in Vilvoorde de elektrische hoogtewerker voor. Volgens de initiatiefnemers is het meteen een primeur voor België. Volgens de bedrijven biedt de machine heel wat voordelen in vergelijking met de klassieke hoogtewerker. 

Nissan garage Dams en Rent And Sale @ Groep Maes sloegen de handen in elkaar om de eerste volledig elektrische hoogtewerker in België op de markt te brengen. Zowel het rijden als werken is 100% elektrisch. Zowel in Frankrijk als Duitsland zijn de hoogtewerkers al beschikbaar maar voor België is deze volledig elektrische hoogtewerker nieuw.

Troeven uitspelen 

Nissan garage Dams, met een grote expertise in elektrische voertuigen, nam het rijdend gedeelte van de hoogwerker voor zijn rekening.
Groep Maes, een familiebedrijf uit Pulle bij Zandhoven is gespecialiseerd in hoogtewerkers en kranen en bouwt op haar beurt het voertuig om tot een hoogtewerker. “Op deze manier konden we beiden onze expertise ten volle benutten en een breder publiek aanspreken.” aldus Dirk Van Mele van garage Nissan Dams.

Lage-emissiezones

De 100% elektrische hoogtewerkers zijn momenteel vooral bestemd voor steden en gemeenten. “De beperking van emissie  binnen steden is momenteel een hot topic” aldus Van Mele. “We zijn momenteel begonnen met machines met een hoogte van 15 meter omdat de kraan niet belastend mocht zijn voor de ondergrond en binnen moest geraken in bijvoorbeeld stadsparken” zegt Dominique Verdyck van Groep Maes.

75.000 euro

In vergelijking met de klassieke hoogtewerker biedt de elektrische variant volgens de producenten heel wat voordelen. “Een volledig elektrische hoogtewerker heeft geen emissie-uitstoot, is in Vlaanderen vrijgesteld van verkeersbelasting, betaalt geen belasting op inverkeersstelling, heeft een belastingvoordeel tot 100% en daarnaast liggen de onderhoud- en verbruikskosten erg laag”, luidt het.
De kostprijs van de hoogtewerker ligt gemiddeld tussen de 60.000 en de 75.000 euro. De elektrische hoogtewerker is daarmee duurder dan een gelijkaardige klassieke hoogtewerker maar dat vormt volgens Van Mele op termijn geen probleem. “De onderhoudskosten van het rijdend gedeelte zijn erg laag: zo verslijten de remmen bijvoorbeeld veel minder snel omdat de wagen op de motor remt om zo vermogen te genereren”, aldus nog Van Mele.