Netbeheerders Eandis en Infrax plaatsen dit jaar de eerste 750 van 2.500 nieuwe publieke laadpalen voor elektrische wagens in Vlaanderen. In elke gemeente komt dit jaar al minstens een laadpaal te staan. In Beersel werden de eerste twee exemplaren al geplaatst.

De eerste laadpalen staan aan het Herman Teirlinckplein in Beersel en aan de Vaucampslaan in deelgemeente Huizingen. De Vlaamse regering wil het aanschaffen en gebruiken van elektrische wagens aanmoedigen. Omdat publieke laadpalen een belangrijke aanvulling zijn op thuisladen en laden op het werk hebben de Vlaamse overheid en netbeheerders Eandis en Infrax een spreidingsplan opgemaakt voor 2.500 bijkomende publieke laadpalen.

“De omschakeling van fossiele brandstof naar elektrisch rijden is dringend nodig”, zegt schepen van Klimaat en Energie Veerle Leroy. “In ons autopark zijn we al overgeschakeld naar cng-wagens en beschikken we sinds kort over een eerste elektrische wagen. De voorbije jaren heeft Beersel in heel wat klimaatacties het voortouw genomen.”

Operator

De plaatsing van de palen wordt over vier jaar gespreid. Dit jaar verschijnen de eerste 750 exemplaren in de straat. Operator Allego zal via een concessie instaan voor levering, plaatsing en uitbating van de laadpalen.

Uit studies blijkt dat zeventig procent van de laadbeurten gebeurt in en rond de privéwoning. Daarnaast wordt twintig procent van de oplaadbehoeften ingevuld door bedrijven die steeds meer laadpunten plannen voor hun werknemers, bezoekers of klanten om op of bij te laden.

Publieke laadpalen zijn, samen met die in winkel- of sportcentra, aanvullend goed voor de overige tien procent. Ze zijn vooral belangrijk om te kunnen bijladen en afstanden tussen het opladen thuis (of bij bedrijven) te overbruggen. Publieke laadpalen zijn cruciaal voor wie niet de mogelijkheid heeft rond de eigen woning een privé-oplaadpunt te plaatsen.