zebplastischEen reclamecampagne voor verloting van 5.000 euro voor plastische chirurgie dreigt kledingfabrikant ZEB uit Merchtem zuur op te breken. De overheid en het parket oordelen dat het gaat om verboden reclame. Het openbaar ministerie vervolgt de kledingketen en de zaakvoerder en eist een boete van 54.000 euro. Volgens ZEB was de reclamecampagne alleen bedoeld om de sperperiode aan te klagen.

Het parket Halle-Vilvoorde heeft een geldboete van 48.000 euro gevorderd tegen kledingketen ZEB en nog eens een geldboete van 6.000 euro tegen de  zaakvoerder, omdat de keten een reclamecampagne voerde waarbij voor 5.000 euro aan plastische chirurgie verloot werd.

De kledingketen uit Merchtem startte begin juni 2015 een reclamecampagne waarbij via een wedstrijd 5.000 euro aan plastische chirurgie verloot werd tussen de klanten. De Federale Overheidsdienst Volksgezondheid lichtte het parket in en dat liet de zaakvoerder van de kledingketen verhoren. Het parket besloot daarop ZEB en de zaakvoerder te vervolgen.

Volgens het parket bestaat er een wetsartikel dat expliciet bepaalt dat het verboden is om eender welke vorm van reclame te maken voor plastische chirurgie. En dus gaat het om verboden reclame. ZEB maakte na de beslissing van het parket een einde aan de reclamecampagne en zette de hoofdprijs om in 5.000 euro aan kledij. Extra werden nog vijf extra waardebonnen van 1.000 euro verloot onder de deelnemers.

Dat mocht niet baten. De kledingfabrikant had naar eigen zeggen niet de bedoeling om plastische chirurgie te bevorderen. De reclamecampagne was alleen een manier om de problematiek van de sperperiode aan te kaarten. Volgens ZEB geldt het reclameverbod alleen voor beroepsbeoefenaars van plastische chirurgie en is de verbodsbepaling in strijd met Europese richtlijnen.