Donkervoort bouwt in Herent een nieuw service- en dealerpunt dat tegen de zomer klaar moet zijn. Tom Boonen wordt het uithangbord van de Nederlandse autobouwer.

Het is al wel langer grote liefde tussen de Nederlandse fabrikant van sportwagens en Tom Boonen, zoals bekend een grote (race)autofanaat. Donkervoort bouwt een gloednieuwe vestiging in Herent, inclusief showroom. In de sector is het een vrij aparte producent, omdat alle sportwagens tot dusver met de hand worden gebouwd.

Vanaf mei zou de samenwerking kunnen starten. Op 9 april rijdt Boonen met Parijs-Roubaix zijn laatste koers als wielerprof en op 30 april loopt zijn contract af bij het team van Patrick Lefevere. Paul De Geyter, manager van Boonen, bevestigt dat er een voorstel op tafel ligt en dat de interesse groot is. Maar de deal zou nog niet helemaal rond zijn.

Bij het bedrijf zelf klinkt het anders. “Hij krijgt bij ons een pr-functie”, zegt Amber Donkervoort, dochter van oprichter Joop Donkervoort en verantwoordelijke voor de communicatie. “Tom gaat voor ons werken als ambassadeur voor ons merk in België en ook daarbuiten. Wat we gemeen hebben, is een gedeelde liefde en passie voor auto’s en authentieke producten.”

“Tom rijdt zelf al enkele jaren met een Donkervoort en zo hebben we de relatie opgebouwd. Sindsdien was hij voor ons al een soort ambassadeur. Dat gaat hij nu intensiever doen. Hij komt niet vast in dienst. Er zal wel een contract komen, maar dat loopt allemaal niet zo heel formeel. We zijn al langer actief in België, maar dan vooral in Wallonië. We zien in België nog een groot potentieel.”

Donkervoort bouwt een veertigtal exclusieve auto’s per jaar in de fabriek in Lelystad. Tom Boonen liet in 2015 een exemplaar op maat maken. Prijskaartje van de wagen met bijna 400 pk: iets minder dan 200.000 euro.