palm-royaleBrouwerij Palm is sterk actief in het segment van de dorstlessende bieren: wit- en amberbieren van het gelijknamige merk, die vooral op warme dagen worden gedronken. Net nu werden de jaarcijfers van 2014 bekendgemaakt en die zijn allesbehalve rooskleurig. De brouwerij uit Steenhuffel bij Londerzeel maakt alweer verlies, ditmaal 1,3 miljoen euro.

Al voor het derde jaar op rij kijkt Palm aan tegen verliescijfers. Van 392.000 euro in 2013 naar meer dan het drievoudige een jaar later. De omzet daalde in 2014 met een half procent naar 52,5 miljoen euro. Het segment van de dorstlessende bieren liep terug tot 308.988 hectoliter, meer dan de helft minder dan tien jaar geleden.

De oorzaak van de neerwaartse spiraal is volgens Palm de druk op de biermarkt in België en Nederland, hun belangrijkste exportmarkt. De brouwerij wijst met de vinger naar de strengere wetgeving voor alcohol en de sterkere focus van de pilsbrouwers op hun eigen merken in de horeca. Daardoor heeft de brouwer het moeilijker op die horecamarkt, nog altijd het belangrijkste verkoopkanaal.

Een eerste remedie bestaat uit een stijging van de export en de lancering van nieuwe speciale bieren. Qua export boekt Palm na tien jaar beperkte resultaten, terwijl de Belgische concurrenten net op die markten floreren. De brouwerij mikt nu op Frankrijk en China.

Een tweede remedie is de markt van degustatiebieren die wel nog groeit. Het aandeel van de zwaardere bieren zoals Rodenbach Grand Cru, Cornet en Steenbrugge Tripel in het totale volume klimt van zeven procent in 2013 naar een verwachte achttien dit jaar. Die stijging compenseert echter niet de daling van het merk Palm, nog altijd het meest verkochte in volume.

Met andere Belgische brouwers van speciale bieren gaat het een pak beter. Duvel Moortgat uit het naburige Breendonk liet recordcijfers optekenen. Ook Brouwerij Haacht uit Boortmeerbeek en AB InBev uit Leuven scoren goed.