Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) werkt aan een nieuw wettelijk kader voor taxidiensten. Daarin kunnen zowel klassieke taxi’s als nieuwe spelers zoals het alternatieve platform Uber opereren. Het plan komt neer op een legalisering van Uber in Vlaanderen. Het bedrijf is vandaag in Vlaanderen al actief rond de luchthaven in Zaventem.

Weyts wil een onderscheid maken tussen standplaatstaxi’s, die op vaste locaties wachten, en straattaxi’s, die klanten meenemen als ze hun hand opsteken of op basis van een digitale overeenkomst. Dat betekent dat Uber in Vlaanderen legaal zijn diensten kan aanbieden.

Zowel standplaatstaxi’s als straattaxi’s zouden een vergunning bij de lokale overheid moeten aanvragen en alle sociale en fiscale regels moeten respecteren. Met het vernieuwde juridisch kader wil Weyts de taxi aantrekkelijker maken en inspelen op de vraag naar innovatie, modernisering en flexibelere en transparante tarieven.

De vakbonden zijn voorlopig kritisch. “Aanbieders zoals Uber krijgen vrij spel om zonder enige kwaliteits- of prijsgarantie de sector kapot te concurreren”, zegt Frank Moreels van de socialistische transportvakbond BTB.

De plannen zitten nog in een vroege fase. Gesprekken zijn aan de gang maar er is nog niets beslist.