Het winkelcentrum Docks Bruxsel ontving sinds de opening eind oktober al twee miljoen bezoekers. Dertig procent van hen komt uit Vlaams-Brabant. Dat blijkt uit intern onderzoek van de uitbaters.

Docks Bruxsel in Schaarbeek opende op 20 oktober 2016 de deuren. Met nu al twee miljoen bezoekers ligt het Brusselse Shopping District goed op schema om zijn doelstelling te halen: vijf miljoen klanten in het eerste jaar.

Op de openingsdag bezochten 30.000 bezoekers Docks Bruxsel, na de eerste vier dagen waren dat er 200.000, na de eerste twee weken 700.000 en medio februari zijn er dat dus twee miljoen. Tijdens de solden lag het gemiddelde op 18.000 klanten per weekdag. In de week komt 65 procent van de bezoekers, tegenover 35 in het weekend.

“Verheugende cijfers”, zegt Olivier Weets, vastgoedprojectleider bij projectontwikkelaar Equilis. “Het Food District, met een vijftiental zeer uiteenlopende restaurants, opent eerst in maart. Dat zal de aantrekkingskracht van Docks Bruxsel nog verhogen.” De cijfers houden geen rekening met de ketens buiten het winkelcentrum zoals MediaMarkt, SportsDirect en belevingscentrum Koezio.

Op gebied van mobiliteit bleven de toch verwachte problemen voorlopig achterwege. De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB stelt dat er een stijging is in het gebruik van het openbaar vervoer met liefst 174 procent in de richting van Docks Bruxsel.