Peter Vandenberghe, communicatiemanager en pr-verantwoordelijke bij Uplace, is in de nacht van vrijdag op zaterdag plots overleden. De 51-jarige gewezen journalist uit Elewijt was een vurige pleitbezorger van het belevingscentrum in wording in Machelen.

Vandenberghe was vrijdagavond onwel geworden en overleed in zijn woning in Elewijt, deelgemeente van Zemst. De naar Vlaams-Brabant uitgeweken West-Vlaming werd geboren in Aalbeke (Kortrijk). Vanuit de kantoren van Uplace in Strombeek-Bever (Grimbergen) timmerde hij mee aan de weg om het shoppingcenter op de kaart te krijgen.

“Ik verbaas me al jaren over de tegenstand die Uplace oproept en nog meer over de argumenten die daarbij worden gebruikt”, zei Vandenberghe over het project in Machelen. “Ik woon in de buurt en stel haast dagelijks vast dat de regio nood heeft aan een wervend project dat nieuwe kansen biedt maar net zo goed bestaande problemen helpt op te lossen. We moeten de angst voor het onbekende ombuigen in een positief engagement. Met de innovatie die wij brengen, moet ons dat zeker lukken.”

Rock-‘n’-roll

Peter Vandenberghe was gepokt en gemazeld in de communicatiesector. Hij had eerst een loopbaan als journalist bij Panorama, Het Volk en Humo. Later koos hij voor “de andere kant”. Peter verzorgde de communicatie bij onder andere Telenet, Ericsson, Euroclear en Janssen Pharma.

Gedurende zes jaar leidde Vandenberghe het communicatiedepartement van handelsfederatie Comeos, waar hij een enorme kennis van retail opdeed. Hij was een vurige supporter van Club Brugge en fan van Bruce Springsteen. Vandenberghe beschouwde het als zijn missie om meer rock-‘n’-roll in de communicatie te brengen.

Namens de redactie van Made in Vlaams-Brabant betuigen wij ons medeleven aan de familie van Peter Vandenberghe en directie en personeel van Uplace.