Colruyt gaat snoeien in de wildgroei aan klantenkaarten. De warenhuisketen uit Halle schaft de Extra-kaart af en komt met één klantenkaart voor alle  winkelformules en webshops. Xtra heet de nieuwe klantenkaart, die later ook een betaalinstrument wordt. Postbodes verspreiden op 4 en 5 april 3,7 miljoen kaarten en er komt ook een Xtra-app.

De Extra-kaart werd geïntroduceerd in 2007. De naam van de nieuwe overkoepelende klantenkaart is bijna dezelfde. “Extra is een sterk merk en dat wilden we niet kwijtspelen. Het woord zegt het zelf: je krijgt iets extra, zeg maar een surplus”, zegt Karel De Wilde, domeinverantwoordelijke klantrelatie bij Colruyt Group.

De nieuwe kaart vervangt de bestaande kaarten van Colruyt, OKay, Bio-Planet en Dreambaby. Tegen eind dit jaar wil Colruyt al die kaarten deactiveren. Vanaf het ogenblik dat de nieuwe kaart voor het eerst gebruikt wordt, zal de oude niet meer werken. De winkels van Spar, onderdeel van Colruyt, en van DreamLand hadden nog geen eigen klantenkaart en stappen mee op de Xtra-trein.

Later is de kaart ook bruikbaar bij de tankstations van Dats24 en nadien wil de groep ze ook introduceren bij Cru en kledingketen Zeb. De kaart is gekoppeld aan een online profiel, dat ook zal dienen om je aan te melden op de webshops van de groep. Elke keten houdt marketing en promoties in eigen handen.

Xtra wil meer zijn dan een kortingkaart. Vanaf het najaar zal de klant ook met de kaart kunnen betalen. Dat gebeurt via een domiciliëring bij de bank. Volgens Colruyt wordt afrekenen in de winkel hierdoor eenvoudiger. Het volstaat om een keer de klantenkaart of de app te laten scannen en een pincode in te voeren aan de kassa. Door de verzamelde data kan Colruyt zijn aanbod nog beter afstemmen op de interesses en noden van de klant.