Colruyt werkt samen met ngo’s voor een meer duurzame consumptie. Die organisaties hebben een internetplatform gelanceerd waarop consumenten vragen over producten kunnen stellen.

Het platform Ik ben meer dan mijn kassaticket is een initiatief van Rikolto (het vroegere Vredeseilanden), Fairtrade Belgium, KVLV Vrouwen met Vaart, Femma, Gezinsbond en Test-Aankoop. Ook Maison Slash, een website die zich specifiek richt op mensen met kinderen, doet mee met het initiatief.

Een groep consumenten roept warenhuizen op om de consument te manipuleren naar meer duurzame producten.

Colruyt werkt actief mee aan het platform. Daarnaast zet de retailgroep uit Halle in op informatie voor de klanten. Dat gebeurt op verschillende manieren, zoals een applicatie en een website.

“We maken er een punt van om de klanten te informeren over onder andere de herkomst”, zegt woordvoerster Hanne Poppe. De oproep om het koopgedrag van de consument te manipuleren naar meer duurzame producten heeft de supermarktketen “genoteerd”.