Door een conflict met PepsiCo biedt Colruyt 29 producten van het voedingsconcern niet langer te koop aan. Tot de supermarktgroep uit Halle behoren ook OKay, Alvo en verschillende winkels van Spar. De spanning tussen warenhuizen en leveranciers loopt op omdat ketens lagere prijzen willen. Ahold Delhaize gaf de aanzet. Maar Colruyt laat zich niet in een hoekje dringen.

Koopwaar van de merken Pepsi, 7UP, Duyvis, Quaker, Lay’s, Looza en Tropicana zijn uit de rekken van Colruyt verdwenen. Dat komt door een conflict tussen Colruyt en PepsiCo. De bedrijven raken het niet eens over de prijzen die Colruyt aan PepsiCo moet betalen.

Er is altijd spanning over inkoopprijzen tussen supermarkten en hun leveranciers. Maar de voorbije maanden nam de druk toe. De voornaamste reden is de overname van Delhaize door het Nederlandse Ahold vorige zomer. Sindsdien zet Ahold Delhaize zijn leveranciers onder druk om hun prijzen te verlagen.

Zo kan Ahold Delhaize meer winst boeken en de consumentenprijzen verlagen om klanten weg te lokken bij Colruyt. Daarom eist de keten uit Halle ook lagere prijzen om de onder druk staande winst op te krikken.

Op Twitter klagen klanten dat ze de producten al twee weken missen. “Zoals steeds geraken we er wel uit. De klanten zullen snel hun producten weer in de winkels vinden”, zegt Hanne Poppe, woordvoerster van Colruyt.