Colruyt plant op 220 winkelparkings en diverse sites van de retailgroep een afvaleiland met vuilnisbakken voor het sorteren van pmd en restafval en een peukenpaal. Zo wil het bedrijf uit Halle de strijd aanbinden met zwerfvuil.

De eerste testen vonden enkele maanden geleden plaats op elf winkelparkings van de groep. Niet zonder resultaat: op de testsites lag nadien veertig procent minder zwerfvuil.In de testfase werd tien ton pmd extra opgehaald. Bovendien werd meer afval op een correcte manier  weggegooid en verbeterde ook de netheidsscore.

De retailgroep uit het Pajottenland besloot om het proefproject op grote schaal uit te rollen. Tegen het einde van dit jaar moet de aangepaste vuilnisinfrastructuur op alle parkings een feit zijn. De actie tegen afval kadert in het vijfjarenplan samen voor minder zwerfvuil dat de groep lanceerde. Het gaat gepaard met een nationale sensibiliseringscampagne.

Gedrag

Er komen onder meer affiches in de winkels en posters in naburige bushokjes. De supermarktketen plaatst op zwerfvuilgevoelige verpakkingen van zes soorten frisdrank en chips van het merk Everyday extra aanduidingen. Die moeten de klanten stimuleren om verpakkingen in de juiste vuilnisbak te gooien. “We zijn ook met onze transporteurs gaan samenzitten en hebben voor hen en andere medewerkers sensibiliseringsfilmpjes gemaakt”, zegt Vic De Meester, milieucoördinator bij Colruyt Group.

De supermarktketen trekt 700.000 euro uit voor 600 nieuwe vuilnisbakkken en  peukenpalen en dertig hangende vuilnisbakjes. “Het experiment met de afvaleilanden bewijst dat gedragsverandering mogelijk is. We kiezen voor een totaalaanpak: zwerfvuil is meer dan alleen pet-flessen en blikjes.”