Carrefour rolt Easy-concept van Lennik uit naar honderd winkels

carrefour-lennikCarrefour wil in ons land honderd buurtwinkels onder de naam Easy openen. Dat heeft de Franse maandag bekendgemaakt. De supermarktketen testte het model twee jaar uit in Sint-Kwintens-Lennik, deelgemeente van Lennik in het Pajottenland. Easy zal naar winkeloppervlakte en aanbod tussen de al bestaande winkelconcepten Express en Market zitten en vooral verse producten aanbieden.

Carrefour testte het Easy-model naast Lennik ook al uit in Antwerpen en wil nu een versnelling hoger schakelen. Tegen het einde van dit jaar zou de teller al op acht winkels moeten staan. Op termijn wil de keten honderd Easy-winkels openen in ons land.

“De meeste zullen nieuwe winkels zijn, maar we zullen ook een aantal Market- en Express-winkels ombouwen”, zegt Carrefour-woordvoerder Baptiste van Outryve. Met Easy mikt de groep op klanten die er hun dagelijkse aankopen komen doen. De focus zal liggen op verse producten, maar er zullen ook droge voeding en een beperkte keuze aan niet-voedingsproducten te vinden zijn.

Carrefour gaat voor een mix van stedelijke en landelijke locaties verspreid over het hele land. De prijzen zullen lokaal bepaald worden op basis van de concurrentie in de buurt, zonder een prijzenoorlog te willen starten. Er komen geen nationale promotieacties. De Easy-winkels zullen een commerciële oppervlakte hebben tussen 400 en 800 vierkante meter. Daarmee zitten ze tussen Express (60 tot 400 vierkante meter) en Market (800 en 2.000 vierkante meter).