Van de uitbaters van cafés zegt 76 procent optimistisch te zijn over de toekomst. Liefst 35 procent verwacht zelfs dat zijn zaak in 2017 zal groeien, tegenover slechts 25 procent die een achteruitgang voorspelt. Dat blijkt uit een enquête van Brouwerij Haacht. De marketingdirecteur ziet een nieuwe trend waarbij het café gecombineerd wordt met een andere zaak.

Brouwerij Haacht uit Boortmeerbeek liet de enquête bij de eigen klanten uitvoeren door onderzoeksbureau Datastories. In totaal werden 418 caféhouders ondervraagd via groepsgesprekken, per post, telefonisch en online.

“Ondanks alle uitdagingen die de horeca de afgelopen jaren voor de voeten kreeg geworpen, zien we een heel positieve vibe onder de uitbaters. Dat heeft ons erg verrast”, zegt Boudewijn van der Kelen, marketingdirecteur bij Brouwerij Haacht.

Een halve eeuw geleden werd in veel cafés nog een andere handelsactiviteit ontplooid. Zo was de combinatie met een kapsalon een vaak voorkomend fenomeen. De geschiedenis lijkt zich nu te herhalen.

“De sector gaat heel creatief om met de uitdagingen die op de horeca afkomen. Dat bewijzen de vele nieuwe concepten die uitbaters ons voorleggen en waarvan we de uitwerking met plezier en fierheid ondersteunen. Zo zijn er ondernemers die naast een café ook een wasserette, een bikerepairshop of een kapsalon openen”, stelt Boudewijn van der Kelen.

“Bij Brouwerij Haacht praten we al lang niet meer over cafébazen. Wél over echte horeca-ondernemers.”