Cafébaas Johan Peeters van horecazaak Café Tennis ’82 in Langdorp bij Aarschot is niet meer welkom bij zijn lokaal Argenta-filiaal. Volgens de klachtendienst van de bank heeft de zelfstandige filiaalhouder het recht om de overeenkomst eenzijdig op te zeggen wanneer blijkt dat de klant  geen langetermijnrelatie wil met de bank. Tot nog toe deed Peeters enkel een beroep op het lokale filiaal voor de (gratis) storting van zijn wekelijkse omzet.  

Een tot twee keer per week brachten Johan Peeters of zijn partner Gudrun Thiels de opbrengsten van het café naar het Argenta-filiaal in dezelfde straat. Al drie jaar deden ze dat. In het verleden had de lokale filiaalhouder van Argenta het koppel herhaaldelijk aangeboden om ook andere producten bij Argenta te nemen. “Bij de opstart van de zaak hadden we elders al de nodige verzekeringen genomen”, vertelt Johan. “Wij begrijpen dat die man zaken wil doen maar we zijn altijd tevreden geweest over de dienstverlening bij de andere bank. In die zin vonden we het niet aangewezen om de contracten te veranderen.” Bij Argenta konden ze er niet mee lachen “depanneur” te zijn van de cafébaas. Vorige week was de maat vol voor de lokale bankdirecteur en maakte de man Peeters duidelijk dat hij tegen eind mei een alternatief moet zoeken.

Geen langetermijnrelatie 

Bij de klachtendienst van Argenta verwoordde men de beslissing als volgt: “Argenta werkt met zelfstandige agenten die veel belang hechten aan de uitbouw van een langetermijnrelatie met elk van hun klanten. In dat kader werd u herhaaldelijk aangesproken om te bekijken wat Argenta verder voor u zou kunnen betekenen. U gaf aan dat u tevreden klant bent bij ING met uw verzekeringen en dergelijke en dat u geenszins van plan bent een langetermijnrelatie met Argenta aan te gaan. (…) Rekening houdend met de hoeveelheid cash stortingen en het feit dat u geen intenties hebt tot de uitbouw van een langetermijnrelatie met Argenta heeft de kantoorhouder besloten u deze (gratis) dienstverlening niet langer aan te bieden. Als zelfstandig agent heeft hij het recht dit te doen”, luidde het in de mail van de klachtendienst van Argenta.

Argenta in gelijk gesteld 

Navraag bij de Ombudsdienst voor het Financiewezen stelt Argenta in het gelijk. “Wij begrijpen dat het voor de cliënt soms moeilijk is om dergelijke beslissing te aanvaarden, zeker aangezien deze beslissing niet gemotiveerd dient te worden door de bank” luidt het in het jaarverslag. “Maar wij kunnen een financiële instelling niet verplichten een cliëntenrelatie aan te gaan of te behouden.” Wel moet de bank de in de algemene voorwaarden opgenomen opzegtermijn respecteren.