Brusselse geluidsnormen bedreigen duizenden jobs op luchthaven in Zaventem

brussels-airport1-300x200Door het opheffen van de tolerantiegrenzen voor de geluidsnormen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest staan duizenden banen op de tocht op de luchthaven. Verschillende maatschappijen dreigen weg te gaan of hebben hun vertrek al voorbereid. De geluidsnormen zullen ervoor zorgen dat er 5,5 keer meer boetes uitgekeerd zullen worden aan luchtvaartmaatschappijen die de federale regels van Belgocontrol volgen. Voka Vlaams-Brabant vraagt een opschorting van de afschaffing van de tolerantiedrempels om tot een gezamenlijk akkoord te komen en Brussels Airport niet nog eens een dreun toe te brengen.

Zowel het protest van zeven luchtvaartmaatschappijen als dat van Brussels Airport tegen de afschaffing van de tolerantiedrempels ving bot bij de Raad van State omdat de gunstmaatregel van de tolerantiedrempels niet afgedwongen kan worden. Voka Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant doet een oproep aan het gezond verstand om de afschaffing van de geluidsdrempels niet te laten ingaan op 1 januari 2017.

“Een leegloop op de luchthaven dreigt, bovenop de 4.500 jobs die de voorbije jaren al verloren gingen door de rechtsonzekerheid en de strenge geluidsnormen”, zegt Peter Van Biesbroeck, algemeen directeur bij Voka Vlaams-Brabant.

“Er moet een einde komen aan de situatie waarbij luchtvaartmaatschappijen een boete krijgen van het Brussels Gewest omdat ze de federale regels van Belgocontrol naleven”, zegt Van Biesbroeck. Het aantal boetes zal meer dan vervijfvoudigen door de strenge regels, waar zelfs een modern vliegtuig als de Dreamliner niet altijd kan aan voldoen. Dat zal een grote impact hebben op het passagiers- en het vrachtverkeer. Ook het Belgische wereldleiderschap inzake farmaceutisch transport staat op het spel. Nochtans is volgens de federatie van Belgische farmaceutische bedrijven Farma.be de farmaceutische export goed voor 11,4 procent van de Belgische export.

Omdat een groot deel van de vliegtuigen of vluchten onmogelijk wordt op Brussels Airport als gevolg van de strenge Brusselse geluidsnormen vindt Voka Vlaams-Brabant dat het Brussels Gewest een exploitatiebeperking oplegt, waarmee ze haar bevoegdheden overschrijdt.

“De voorbije jaren werden er al enorme inspanningen geleverd om meer passagiers te vervoeren met een derde minder en ook stillere vliegtuigen. Stel de afschaffing van de geluidsrempels uit en laat ons naar oplossingen zoeken in plaats van eenzijdig onhaalbare normen op te leggen. Van vliegtuig wissel je immers niet zo snel als van een paar schoenen”, stelt Van Biesbroeck.