Brussels Airport wil nog dit jaar een beslissing nemen over de bouw van een nieuwe pier op de luchthaven in Zaventem. Pier A West moet de verwachte groei van het aantal passagiers opvangen. “Het gaat om een investering van honderden miljoenen euro”, zegt Arnaud Feist, topman van de luchthaven.

Pier A West is een verlenging van de bestaande pier A en duikt al jaren op in de toekomstplannen van Brussels Airport. Het project lag een tijdje stil, omdat de groei van de luchthaven en van de luchtvaart in het algemeen enkele jaren geleden kleiner was dan verwacht.

Met de aankondiging van het toekomstplan 2040 werden de plannen voor een pier A West opnieuw geactiveerd. Volgens dat plan zou de pier nodig zijn vanaf 2023. “Je moet al snel vijf tot zes jaar rekenen om zo’n project te kunnen realiseren”, zegt Feist. “Dat betekent dat we dit jaar beslissen hoe de pier er zou moeten uitzien, hoeveel gates en loopbruggen er moeten komen en of de pier wordt ingericht om het grootste passagiersvliegtuig ter wereld (de A380) te kunnen ontvangen.”

Nadien kan met het proces van vergunningen worden gestart. Met de pier zegt Brussels Airport de passagiers betere diensten te kunnen aanbieden. Meer reizigers zouden bijvoorbeeld via een loopbrug op het vliegtuig kunnen stappen, in plaats van met een bus tot aan het vliegtuig te moeten rijden.

In het toekomstplan 2040 van Brussels Airport is sprake van nog een andere pier. Pier C zou eerst nodig zijn rond 2035. Met het plan wil de luchthaven het aantal reizigers en jobs tegen 2040 verdubbelen, tot respectievelijk 40 miljoen en 120.000.