In Leuven rijdt al bijna een taxi op zes elektrisch. Negen voertuigen op een totaal bestand van 59 zijn volledig elektrisch uitgerust. Dat is het hoogste aantal van de dertien Vlaamse centrumsteden.

Op dit moment lopen nog twee aanvragen voor elektrische taxi’s. Bij groen licht brengt dat het totale aantal op elf. De taxi’s krijgen een sticker om aan te geven dat ze elektrisch rijden.

Het Leuvense stadsbestuur heeft die evolutie versneld. Sinds 2016 krijgen elektrische taxi’s voorrang als er een standplaats vrijkomt. Een onderdeel van het politiereglement werd daarvoor aangepast.

“Om te vermijden dat een elektrische taxi op termijn vervangen wordt door een gewone auto stelden we expliciet in het reglement dat ook de reserve- of vervangingstaxi elektrisch moet zijn”, stelde schepen van Leefmilieu Mohamed Ridouani (sp.a) bij de introductie.

Taxi Axi was de eerste onderneming die in de universiteitsstad een elektrische taxi in gebruik nam. Het bedrijf reageerde als eerste positief op een oproep van de stad. Het koos voor het Tesla Model S.

Bond Beter Leefmilieu (BBL) en de Belgische taxifederatie (GTL) onderzoeken de mogelijkheden om vanaf 2020 alle taxi’s in Vlaanderen elektrisch te laten rijden. Ze beschouwen e-taxi’s als een tastbaar voorbeeld van de elektrische wagen als het nieuwe normaal.