Brouwerij Haacht heeft in het eerste semester op alle markten samen 7,2 procent meer bier verkocht. Die stijging van het volume dankt het bedrijf uit Boortmeerbeek aan de toenemende verkoop in het buitenland en de handel. Dat blijkt uit de presentatie van de halfjaarresultaten van 2017.

De verkoop van onder meer Primus pils, de abdijbieren van Tongerlo en de bieren van Keizer Karel ging 3,3 procent lager in de Belgische horeca. Een jaar eerder bedroeg die daling nog 7,9 procent. “De totale bierverkoop van eigen merken in België, inclusief retail, bleef stabiel”, zegt financieel directeur Frank Mellaerts.

“In de Franse en Nederlandse horecamarkt en de Belgische retailmarkt realiseren onze eigen merken een bovengemiddelde groei”, stelt het bedrijf. Vooral de abdij- en degustatiebieren deden het goed. De bieren van Haacht zijn in België beschikbaar bij meer supermarktbedrijven.

Omzet

Haacht doet het ook beter dan de Belgische markt. Volgens de Vlaams-Brabantse brouwer daalde de bierconsumptie in België in de eerste zes maanden van dit jaar met 1,18 procent. In de horeca was er een daling met 6,27 procent, tegenover een groei met 2,95 procent in de winkels.

De omzet van Co.BrHa, de beursnaam van de brouwer, steeg met 6,4 procent tot 51,4 miljoen euro. Het betreft het globale verkochte volume, inclusief andere dranken. De nettowinst steeg met ongeveer een miljoen tot 3,14 miljoen euro.

“De verkopen van het derde kwartaal van 2017 zijn volledig in lijn met de evolutie over het eerste halfjaar van 2017. Lichte daling in de Belgische horeca, en groei in de andere deelmarkten.”