AB InBev trekt de prijs van zijn bieren vanaf 1 januari op met gemiddeld 3,04 procent op. Voor de uitbaters van horecazaken komt er 3,12 procent bij. De winkelketens van de grootdistributie moeten 2,83 procent meer betalen aan de Leuvense brouwer. Horeca Vlaanderen spreekt van “een bijzonder slecht signaal”.

De beslissing werd genomen nog voor de recente aantijging van machtsmisbruik door de Europese Commissie. De prijsverhoging geldt voor het hele assortiment aan bieren.

“Wij streven naar een gezond evenwicht tussen kosten en inkomsten, rekening houdend met de effecten van de inflatie”, stelt AB InBev. “InBev Belgium streeft een duurzame groei op lange termijn na.”

Het bedrijf verwijst naar zijn investeringen, onder meer in de alcoholvrije variant Jupiler 0.0%, de capaciteitsuitbreiding in de Belgische brouwerijen en de vergroening van de logistiek en productieprocessen.

Kloof

“Het is erg jammer en een bijzonder slecht signaal naar de horeca”, stelt Horeca Vlaanderen. Die raadt de cafébazen aan om de prijsverhoging op korte of middellange termijn door te rekenen aan de klant. De gevolgen laten zich nu al raden: nog minder volk op café en nog meer faillissementen in de al zwaar getroffen horecasector.

“Wij zijn geschrokken door de prijsverhoging en begrijpen die niet goed”, zegt Gerrit Budts, woordvoerder van Horeca Vlaanderen. Er bestaat al langer een kloof tussen de lagere prijs in de supermarkt versus de prijs die een cafébaas bij zijn leverancier moet betalen en dat ondanks de grotere afname.

Die kloof werd de voorbije jaren kleiner. Maar nu gaat de horecaprijs dus opnieuw sneller de hoogte in. “Als uitbater kan je niet anders dan de prijsstijging door te rekenen, gezien de lage marges in de sector.”