Bernard Gustin (49) had niet toevallig de steun van het personeel. Hij is de man achter het succesvolle hybride model van Brussels Airlines, een mix van prijsklassen en korte- en langeafstandsvluchten waarmee de luchtvaartmaatschappij in Zaventem succesvol de strijd aanging met onder meer Ryanair en Vueling. Gustin lanceerde de formule van goedkope vluchten in Europa gekoppeld aan een kwalitatief langeafstandsproduct.

Gustin werd chief executive officer van Brussels Airlines op 1 juni 2012. Twee jaar eerder was hij al co-ceo geworden, samen met Michel Meyfroidt. Hij moest 80 miljoen euro verlies ombuigen maar hoedde zich voor onbezonnen bezuinigingen. Gustin was de koppigaard die de luchtvaartmaatschappij uit de rode cijfers haalde.

Winstgevend

Sinds de begindagen was Gustin betrokken bij Brussels Airlines. Als consultant bij Arthur D. Little werkte hij het businessplan uit voor de nieuwe maatschappij SN Brussels Airlines, in de nasleep van het faillissement van Sabena eind 2001. Gustin begeleidde SNBA en Virgin Express bij hun fusie, waaruit in 2007 Brussels Airlines ontstond.

Op dat moment startten gesprekken met Lufthansa, dat in september 2008 aankondigde een belang van 45 procent te nemen. Gustin stuurde Brussels Airlines door de crisisperiode 2011-2014 en slaagde er met zijn hybride model in om in 2015 weer winstgevend te worden.

Dat was het signaal voor Lufthansa om zijn optie op de overige aandelen van SN Airholding uit te voeren. Sinds 9 januari 2017 zijn de Duitsers honderd procent eigenaar van de holding boven Brussels Airlines.