De provincie Vlaams-Brabant zet met de campagne Tour de Crème van mei tot eind september het hoeve- en streekijs uit de regio in de kijker. Want wat smaakt beter dan een ijsje op de boerderij, met melk recht van bij de boer? Twaalf bedrijven doen mee.

“Ambachtelijk en met liefde gemaakt, met verse melk recht van de boerderij. Zo smaakt een ijsje het lekkerst”, zegt Monique Swinnen, gedeputeerde voor Land- en Tuinbouw en Toerisme. “Met onze campagne Tour de Crème willen we het hoeve- en streekijs in de kijker zetten. We hopen dat mensen uit Vlaams-Brabant maar ook toeristen tijdens hun uitstappen zo’n ijsje gaan eten in een van de boerderijen.”

Twaalf landbouwbedrijven uit Bekkevoort, Galmaarden, Gooik, Huldenberg, Kortenberg, Liedekerke, Lennik, Merchtem, Overijse, Pepingen  en Ternat doen mee aan de Tour de Crème. De campagne werd voorgesteld bij het deelnemende bedrijf Het Molenhof in Merchtem. Sinds 2008 wordt daar ijs gemaakt met dagverse melk. Er is een gevarieerd aanbod van ambachtelijk ijs, sorbet en ijstaarten. En natuurlijk een terras.