In het Brusselse kantoor van bedrijfssoftwareontwikkelaar SAP  is woensdag het gloednieuwe Customer Experience Center (CEC) voorgesteld. “Met het center bieden we klanten de mogelijkheid om te ondervinden wat technologische innovaties voor hen kunnen betekenen”, aldus Alain Georgy, managing director SAP België en Luxemburg. 

Een studie in opdracht van SAP, uitgevoerd bij 1.092 Belgische bedrijven, leerde de ontwikkelaar van bedrijfssoftware dat 60% procent van de Belgische ondernemingen aangeeft dat als er geen stappen gezet worden richting digitale transformatie groei en competitiviteit moeilijker wordt. “Veel bedrijven stellen zich echter de vraag hoe ze eraan moeten beginnen, wat de eerste stap is”, aldus Alain Georgy van SAP. “Wel ,in ons CEC wordt die eerste stap gezet. We bieden bedrijven de mogelijkheid te ondervinden wat innovatieve technologieën zoals Blockchain, Internet of things en Machine Learning voor hen kunnen betekenen.”

Experience room en garage

In twee “rooms” wil SAP bedrijven inspireren en hen nieuwe perspectieven aanreiken om, op basis van bedrijfsdata, hun digitaal potentieel te ontdekken aan de hand van fysieke modellen, demo’s en gebruikscases. Zo wordt volgens SAP de digitale transformatie echt gemaakt in de “experience room”, de spil van CEC. In de Digital Twin demo bijvoorbeeld wordt de kracht getoond van een netwerk waarbij data wordt uitgewisseld tussen de verschillende afdelingen van een bedrijf, tussen een bestaand fysiek model en een digitale tweeling. Dank zij deze innovatie kunnen bijvoorbeeld windmolens op zee van hieruit aangestuurd worden. In de “garage room” kunnen bedrijven dan weer ontdekken hoe ze productieprocessen kunnen optimaliseren en volgens SAP een versnelling hoger kunnen schakelen.

Data 

Het CEC is al uitgebouwd in de filialen van onder andere Berlijn, Parijs en de hoofdzetel in het Duitse Walldorf. SAP bedient het gros van de Bel-20 bedrijven en helpt naar eigen zeggen 70% van de bedrijven voort n de Belgische top 1000. Wereldwijd is  SAP actief in 26 industrieën, realiseert de onderneming een omzet van 23 miljard euro en stelt ze 19.000 personen te werk in 150 landen.