Een bedrijfsfiets kan de helft van de werknemers overtuigen om vaker naar het werk te fietsen. Dat blijkt uit een enquête van de Vlaamse mobiliteitsclub VAB en Bike to Work.

Werkgevers gooien met bedrijfswagens naar het hoofd van hun personeel. Maar een bedrijfsfiets kan er zelden of nooit af. Het zit (nog) niet ingebakken in de bedrijfscultuur. Daarbij worden argumenten op tafel gegooid die er eigenlijk niet toe doen, zoals de afwezigheid van een aangepaste verzekering.

Als de werkgever een fiets ter beschikking stelt, dan zou dat 48 procent van de werknemers overtuigen om vaker met de fiets te gaan werken. Zij fietsen nu slechts een paar keer per maand of per jaar naar het werk. Tot die conclusie kwam mobiliteitsclub VAB, die een enquête uitvoerde bij meer dan 3.500 werknemers die de fiets gebruiken om naar het werk te gaan. Dat gebeurde in samenwerking met het fietsmotivatieprogramma Bike to Work.

Ook de komst van de elektrische fiets en de speed pedelec kan veel mensen overtuigen om vaker naar het werk te fietsen, leert de enquête. Het aandeel elektrische fietsen in het woon-werkverkeer is in enkele jaren gestegen tot zestien procent. Zes op de tien werknemers die weinig fietsen, zien een elektrische fiets als een extra stimulans om toch wat vaker met de tweewieler naar het werk te komen.

De elektrische fietsen hebben ook een serieuze impact op de afstand die gefietst wordt voor het woon-werkverkeer. Zo fietst 81 procent van de werknemers met een gewone stadsfiets tot tien kilometer naar het werk. Van de werknemers met een elektrische fiets legt 88 procent het dubbele van die afstand af.