Drie vliegtuigen Sukhoi Superjet 100 worden vanaf april gestationeerd op de luchthaven van Zaventem. Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines gaat de Russische toestellen leasen van het Ierse CityJet om op haar regionale netwerk in te zetten. De afbouw van de vloot Avro-vliegtuigen sluit een tijdperk af: dat van het einde van Sabena en het begin van Brussels Airlines.

Brussels Airlines is volop bezig met de afbouw van zijn vloot Avro-vliegtuigen. “We hebben twee jaar geleden beslist dat we niet langer zelf regionale toestellen in onze vloot zouden hebben. We beperken ons tot middellange- en langeafstandsvliegtuigen, meer bepaald Airbus A319/A320 en A330”, zegt woordvoerder Geert Sciot.

De viermotorige Avro’s worden vervangen door ofwel grotere en eigen Airbussen, ofwel toestellen die geleased worden. Zo voeren BMI Regional naar Nantes en Bremen en Flybe naar Bristol al regionale vluchten uit voor Brussels Airlines.

Vanaf april komt daar een derde operator bij: CityJet. De maatschappij zal drie van haar Sukhoi Superjets stationeren op Brussels Airport om minstens de komende twee jaar vluchten te verzorgen voor Brussels Airlines. De toestellen zullen dus in de kleuren van CityJet vliegen. Het is nog niet duidelijk welke bestemmingen de Russische vliegtuigen zullen bedienen. Ze bieden plaats aan bijna honderd passagiers.

Brussels Airlines verwacht rond november het laatste Avro-vliegtuig uit de vloot te halen. “Dat wordt een historisch moment. Met die toestellen begon in 2001 het verhaal van Brussels Airlines als opvolger van het failliete Sabena.”