Agribex landde zaterdag met zijn roadshow in Bierbeek. Die moet consumenten beter informeren over de nieuwste evoluties in de landbouwsector. De organisator van het tweejaarlijkse landbouwsalon wil de kennis van de consument over de sector verbeteren. Uit onderzoek blijkt die onvoldoende.

De consument geeft de landbouwer een vertrouwensscore van 8,3 op 10. In de ranking van beroepen staat hij daarmee op een derde plaats, na arts en leerkracht. Dat blijkt uit een eigen bevraging van Agribex.

Haaks daarop staat de kennis over de landbouw. Slechts achttien procent weet dat een melkveebedrijf gemiddeld tussen vijftig en 75 koeien heeft. Amper zes procent kan Belgische appelsoorten aanduiden.

Er is niet alleen iets mis met de kennis. Ook met de beeldvorming. De Belg blijkt een verouderd beeld van de landbouw te hebben. Nieuwe evoluties zoals precisielandbouw zijn over de hele lijn onbekend.

Container

Daarom trekt Agribex in de aanloop naar het landbouwsalon van december in Brussel langs enkele vestigingen van supermarkt Carrefour met een interactieve container. Na Ans was het zaterdag de beurt aan Korbeek-Lo, deelgemeente van Bierbeek, voor de Vlaamse première. In Vlaams-Brabant volgt later ook nog Zemst.

De interactieve container biedt informatie over de moderne landbouw. Consumenten kunnen er een kennisquiz spelen en filmpjes bekijken over precisielandbouw die de boer in staat stelt zijn akkers beter en nauwkeuriger te bewerken. Kinderen kunnen al spelend ontdekken hoe landbouw ziektes kan opsporen. Lokale producenten staan ter beschikking van het publiek voor meer uitleg.

“De consument is een belangrijke afnemer van landbouwproducten. Als zijn kennis over de huidige landbouw achteruitgaat, dreigt op termijn ook zijn vertrouwen in de sector af te nemen”, zegt beurscoördinator Alain Vander Cruys.