makeitDe Fabriek van de Toekomst heeft niet alleen een hypermodern machinepark dat digitaal wordt aangestuurd. Ze is ook ecologisch bewust en werkt nauw samen met leveranciers en klanten in een open relatie, waarbij innovatie en win-win-win belangrijker zijn dan de afscherming van de eigen cocon. “Een dergelijke fabriek kan alleen maar gemaakt worden door mensen”, zegt Peter De Brabandere, directeur marketing en communicatie bij Agoria. “Mensen die betrokken zijn, mee willen bouwen, uitdenken, creëren en plannen maken. Ondernemende mensen ook, die echt “goesting” hebben om aan een productieve en winstgevende business te bouwen.”

Om zulke ideale medewerkers te vinden is permanente opleiding van het grootste belang net als het creëren van een bedrijfscultuur waarin heel sterk de focus ligt op open communicatie en feedback in beide richtingen. Elk initiatief, zelfs een automatisatie-investering, loopt immers veel vlotter als het bottom-up wordt geïnitieerd.

“Automatisering is heel belangrijk voor de fabriek van de toekomst, maar ze betekent niet per definitie dat  mensen hun baan verliezen”, zegt peter De Brabandere.  “Want zoiets creeërt tegelijk ook nieuwe opleidingskansen. Ook dat is voor alle partijen een win-situatie, want met multi-inzetbare medewerkers kunnen bedrijven de vereiste productiviteit garanderen en soepeler inspelen op schommelende volumes.”

Een belangrijk aandachtspunt in de communicatie over veranderende organisaties, is ook woordgebruik. “In de Fabriek van de Toekomst”, geeft Peter De Brabandere aan, “horen termen zoals job, jobomschrijving,functie of functiebeschrijving niet langer thuis. Alles draait immers om een productieproces met verschillende stappen waarin medewerkers hun rol(len) opnemen. En dus spreken we liever niet over lasser, plooibankoperator of freesmachinebediener, maar over machineoperatoren en las-, plooi- en freeswerk. In een dergelijke setting zijn die machineoperatoren bekwaam om 2 of 3 van deze types werk uit te voeren. Kortom, we kijken eerst naar het productieproces en pas daarna naar de werknemers die dat proces uitvoeren. Dat lijkt contradictoir, maar is het niet. Omdat we niet vertrekken van 1 job per werknemer, maar van de competenties en vaardigheden van elke individuele werknemer.”

Om bedrijfsleiders en managers beter te informeren over de de trends die bepalend zullen zijn voor de businessmodellen, producten en productieprocessen van morgen, organiseert Agoria op 20 mei het evenement “Make it pop”. Een greep uit het programma: de toekomst van technologie volgens trendwatcher en futuroloog Nils Müller, van het Berlijnse trendbureau TrendONE, praktische transformatietips voor uw bedrijf, in samenwerking met innovatiecentrum Sirris uit Zwijnaarde, een creatieve Generation Y-track, verbluffende demonstraties van baanbrekende technologieën en tot slot, om over dat alles na te praten, een spetterende gardenparty. Meer informatie op  http://www.agoria.be/nl/Agoria-corporate-event-Make-it-pop-20-mei-Brussel. (Geert Degrande)